Astria lanseerasi alkuvuodesta uusia piirteitä erääseen myyntipalveluunsa, ja sain olla mukana toteuttamassa jo vuoden ensimmäisiä projekteja. Kyseessä on palvelu, jossa Astrian myyntiedustajat kontaktoivat puhelimitse apteekkeja asiakasyrityksen puolesta. Kontaktoinnin tavoitteena on voinut olla esimerkiksi asiakasyrityksen uudesta tuotteesta kertominen tai hintamuutoksesta tiedottaminen. Ennen työn aloittamista asiakasyritys määrittelee, kuinka paljon apteekkeja tulee tavoittaa ja mikä on puhelun pääviesti. Puhelun päätteeksi Astrian myyntiedustaja kirjaa kaikki tiedot puhelusta ylös, ja näistä tiedoista kootaan laadukas loppuraportti projektin päätteeksi. Loppuraportin avulla asiakas saa älyttömän tärkeää tietoa kentältä.

Kuten sanoin, olen ollut mukana toteuttamassa soittokampanjoita alusta alkaen. Syitä, miksi itse innostuin kampanjoiden tekemisestä, on monia. Ensinnäkin työtä voi tehdä täysin etänä, mikä on itselleni äärimmäisen tärkeää. Toisaalta työ sivuaa jonkin verran myös lääketieteen opintojani, ja onkin ollut erittäin mielenkiintoista päästä oppimaan erilaisista itsehoitovalmisteista lisää eri projektien myötä.

Astrian soittokampanjoita hoitavat ensisijaisesti lääketieteen opiskelijat tai farmasian asiantuntijat. Kampanjat ovat projektiluontoisia, joten työt pystyy järjestämään hyvin lääketieteen opintojen oheen. Lisäksi kampanjoissa pääsee keskustelemaan erilaisista itsehoitovalmisteista apteekkarien ja proviisorien kanssa, mikä kartuttaa tiedon lisäksi vuorovaikutustaitoja. Työssä yhdistyy siis oikeastaan kaikki ne asiat, joita itse lääketieteen opiskelijana työltä kaipaankin: joustavuus, projektien mielekkyys sekä vuorovaikutus muiden kanssa. Työ ei kuitenkaan ole sitä ns. perinteistä puhelinmyyntiä, joka saa lähes jokaisen kääntymään kannoillaan saman tien. Puheluita ei tehdä kuluttajille, vaan apteekkien henkilöstölle, jotka keskustelevat puhelimessa vastaavista aiheista viikoittain, elleivät jopa päivittäin. He siis osaavat odottaa puhelua, eivätkä kammoksu sitä.

Pikkuhiljaa ihmiset ovat palanneet töiden pariin, ja syksykin on ainakin tämän aamuisen lämpötilan perusteella arvioiden kolkuttelemassa ovelle. Monet yritykset pohtivat nyt, mitkä ovat syksyn seuraavat askelmerkit. Mitä tahdotaan toteuttaa, ja ennen kaikkea mihin on aikaa ja resursseja? Jos teidän yrityksenne tuotevalikoimaan on tulossa muutoksia, joista olisi hyvä tiedottaa apteekkeja tai haluaisitte esimerkiksi tehdä lisämyyntiä soittokampanjan avulla, minä ja kollegani autamme mielellämme.

Lopuksi haluan vielä nostaa esille ajatuksen, joka vie eteenpäin näinä epävarmuuden aikoina. Kukaan meistä ei tiedä, miltä maailma huomenna näyttää, mutta meidän jokaisen on uskallettava jatkaa tavoitteidemme saavuttamista peloistamme huolimatta. Vain siten selviämme tästä, yhdessä.