Kun olen seurannut keskusteluja myyntityöstä, olen huomannut, että etenkin nuorten mielipiteet myynnin tehtävistä vaihtelevat melko paljon. Yhtäältä osa kauhistuu jo kuullessaan sanan myyntityö, sillä se herättää ajatukset puhelinmyynnistä, jossa asiakas lyö luurin korvaan ennen varsinaisen asian aloittamista. Toisaalta osa nuorista hakeutuu myyntitehtäviin, sillä heitä kiinnostaa esimerkiksi alan monipuolisuus, tavoitteellisuus sekä vaihtelevat työtehtävät. Tulen tässä blogisarjassa avaamaan myyntityötä lääketieteen opiskelijan silmin ja kuvaamaan sen tarjoamia mahdollisuuksia.

Olen itse tehnyt myyntityötä jo lähes 10 vuoden ajan hyvin monenlaisissa tehtävissä sekä kuluttaja- että yrityspuolella. Alun perin innostuin myyntityöstä sen vuoksi, ettei siinä ollut yhtä oikeaa tapaa onnistua. Myyntityössä ei voida sanella jotain tiettyä tapaa toimia ja sanoa, että kyseinen tapa toimii joka kerta. Myynti on pitkälti erilaisten taitojen yhdistämistä ja monenlaisiin tilanteisiin mukautumista.

Olen työskennellyt myynnin tehtävissä lukioajoista saakka, pääasiassa sivutoimisesti opintojeni ohella. Koen, että myyntityö on helppoa yhdistää opintojen oheen, sillä siinä on mahdollista saada tuloksia aikaan jo pienillä viikko- ja kuukausituntimäärillä. Lisäksi monia myynnin tehtäviä voi hoitaa etänä esimerkiksi kotoa käsin. Ainakin minulle etätyömahdollisuus on yliopisto-opintojen ohessa työskentelemisen edellytys. Etätyö nimittäin tehostaa ajankäyttöä mahdollistaen sen, että pystyn käyttämään enemmän aikaa itse työhön. Jos minun pitäisi mennä töihin toimistolle, jäisi tehokasta työaikaa vähemmän, osan ajasta kuluessa matkustamiseen. Lisäksi etätyön avulla työmahdollisuuksien määrä laajenee: voin hakea työpaikkoja myös kotipaikkakuntani ulkopuolelta.

Mielestäni nuorten pitäisi uskaltaa kokeilla myyntityötä entistä rohkeammin ja useammin, sillä heillä on monenlaisia edellytyksiä myynnissä menestymiseen. Monesti nuoret myyjät uskaltavat heitellä pähkähullujakin ideoita, sillä he haluavat löytää uusia tapoja tehdä kauppaa ja saavuttaa tavoitteita. Nuoret myyjät ovat myös muuntautumiskykyisiä, eivätkä he säikähdä uusia tilanteita. He haluavat myös jatkuvasti oppia lisää ja tarkkailevat paljon, mitä kokeneemmat myyjät tekevät, ja muokkaavat toimintatavan sitten itselleen sopivaksi. Loppupeleissä myynnissä on kuitenkin kyse vuorovaikutuksesta asiakkaan ja myyjän välillä. Vuorovaikutustilanteen onnistumiseen vaikuttavat myyjän kuuntelutaidot ja kyky ymmärtää asiakasta. Nämä ovat taitoja, jotka eivät katso ikää tai kokemusta. Erityisesti tästä syystä kannustaisin juuri Sinua harkitsemaan, voisiko seuraava työpaikkasi olla myyntialalla.

Mahdollisuuksia ja erilaisia työtehtäviä myyntialalla riittää. Seuraavassa blogitekstissäni kerron yhdestä Astrian myyntipalveluprojektista, jossa olin itse mukana. Se on hyvä esimerkki työstä, joka sopii loistavasti opiskelijalle!